De peuterspeelzaal wil dat alle peuters gelijke kansen krijgen in groep 1, daarom werken wij met het VE programma. Piramide is bedoeld voor peuters vanaf 2,5 jaar met een bezoekfrequentie van 16 uur per week met maximaal 6 uur VE aanbod per dag of een totaalaanbod van 960 uur in hun peuterspeelzaal-loopbaan.
Ouders ontvangen informatie over VE als hun kind 11 maanden is. Dat gebeurt op het consultatiebureau. Dan wordt met ouders besproken of hun kind in aanmerking komt voor een VE-verwijzing. Een film over dit consult is te bekijken op klaarvoordestarthaarlem.nl. Op de site klaarvoordestarthaarlem.nl zijn ervaringen van andere ouders te lezen. Ook zijn er tips voor thuis te vinden en een overzicht met locaties. Een film laat zien hoe een ochtend/middag op een VE-peuterspeelzaal of -kinderdagverblijf eruitziet.
De peuterspeelzaal is trots te melden dat wij in november 2013 het kwaliteitskeurmerk CITO Piramide hebben behaald. CITO heeft beoordeeld, dat wij in voldoende mate voldoen aan hun criteria en hebben ons daarom het keurmerk toegekend. Op 25 november 2019 zijn wij opnieuw geobserveerd en het keurmerk is weer voor de komende 5 jaar verlengd.
Piramide is een educatieve methode voor alle peuters en loopt door in het lesprogramma van de basisschool Hannie Schaft.
Wat is Piramide?
Voor kinderen die extra stimulering of ondersteuning nodig hebben, is er een tutorprogramma ontwikkeld, waarmee preventief gewerkt kan worden. Door combinatie van spelen, werken en leren in een positief pedagogisch klimaat worden kinderen in hun ontwikkeling gestimuleerd.
De inhoud wordt bepaald door 8 ontwikkelingsgebieden.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Persoonlijkheidsontwikkeling en redzaamheid
Creatieve ontwikkeling
Motorische ontwikkeling
Ontwikkeling van de waarneming
Taalontwikkeling, ontluikende geletterdheid
Denkontwikkeling, ontluikende gecijferdheid
Oriëntatie op ruimte en tijd
Deze ontwikkelingsgebieden vormen de inhoud van het spel (speelleeromgeving) van de projectthema’s en van observatie en toetsing.
Elk jaar komen dezelfde onderwerpen, zoals bijv. wonen en lente aan bod, maar steeds op een hoger niveau. Deze projecten worden aangeboden in een betekenisvolle context. Bij ieder project wordt een uitdagende speelhoek gecreëerd. Zo verandert de hoek bij eten en drinken bijvoorbeeld in een supermarkt, waar de kinderen in een uitdagende leeromgeving kunnen spelen en leren.
Ook vinden er binnen deze projecten uitstapjes plaats. In de herfst gaan de oudste peuters bijvoorbeeld samen met groep 1 en 2 een herfstwandeling in het Kostverlorenpark maken.
Spel staat centraal
Piramide kent vrij spel en gericht spel. Bij het vrije spel ligt het initiatief bij het kind, dat zelf vrij kiest waarmee het wil spelen, de rol van de leidster is hierbij van groot belang. Zij kunnen de helpende hand bieden door kinderen die daar moeite mee hebben aan het spelen te brengen. Gericht spel spelen de kinderen als ze met een project bezig zijn. De peuterspeelzaal is zo ingericht dat de kinderen alle ontwikkelingsgebieden actief kunnen exploreren.
Thema’s
Een project is een geheel van activiteiten waarin een ontwikkelingsgebied centraal staat en de andere ontwikkelingsgebieden ondersteunend werken.
Tutoring
Tutoring is individuele hulp in de groep aan kinderen die extra stimulering nodig hebben.
Aanbod pientere kinderen
Piramide heeft ook een aanbod voor de kinderen die meer aankunnen dan de basisstof.
Ouderbetrokkenheid
De piramidemethode richt zich niet alleen op vaardigheden die je op school leert, maar op de totale ontwikkeling van het kind. De betrokkenheid van ouders is daarom heel belangrijk.
De peuterspeelzaal geeft u informatie over de thema’s middels een projectbrief. Daarnaast wordt u maandelijks geïnformeerd in de nieuwsbrief.